Net als de verf kies ik mijn eigen weg!

Gisteren was ik bij museum Voorlinden om de tentoonstelling van Rodney Graham te zien. Zijn enorme foto’s zijn grote etalages waar de tijd heeft stil gestaan en die oneindig veel meer vertellen als je er in kon of mocht verdwijnen, Dat is het enige wat ik mis aan die heerlijke ruimtes daar. De bankjes in het midden, waar je over kan gaan tot verstilling. Tot even verdwijnen uit de menigte van omstanders om rond te wandelen in het beeld, dé manier om je er mee te verenigen. Dwalen in de grote foto’s, tegenover de bezoeker zitten in een café, dat vol hangt met kunst en bewonderen, of voor de dichtgeplakte etalage van Woolworth dralen op een been en tegelijkertijd weten dat de oorlog woedt over zee. Dat idee.

099

herinnering: In de boekenkast stonden boeken van Godfried Bomans, naast de grote natuurgidsen van Jac.P. Thijssen, de serie ‘Het aanzien van…’,Piggelmee, Alleen op de wereld en Gullivers reizen, temidden van enkele naslagwerken en de rode kleine volledige schoolencyclopedie. mijn moeder had er een aantal geërfd en de rest op de kop getikt bij de Slegte of andere tweedehands boekenwinkels voor een appel en een ei. Wie niet rijk is moet slim zijn. Er stonden ook enkele pockets tussen van Guido Gezelle bijvoorbeeld en Eric of het klein insectenboek van Godfried.

Als de biebboeken waren doorgestruind, vervolgde ik mijn weg in de kast. Zo werd ik samen met Erik door grootmoeder het schilderij ‘De wollewei’ ingetrokken. Niets is fijner dan een wereld te ontdekken, die tot dan toe maar voor een klein deel de jouwe was en een te worden met de diverse karakters van de dieren die de Wollewei bevolkten,  de wespenfamilie van Vliesvleugel leren kennen, die adellijk blijkt te zijn en die ik tot dan toe alleen maar verschrikkelijk vervelende treiteraars had gevonden, de mieren, de hommel, de vlinder.

Het reizen per boek staat gelijk aan het reizen per beeld. Telkens weer liet ik me, als kind,  meeslepen door de karakters en radeloos hoorde ik dat eisende vrouwtje bij de Keulse Pot aan, terwijl ik mijn hoofd schudde en Piggelmee waarschuwde vooral weer niet naar de vis te gaan. Steeds opnieuw-en het dunne boekje was bijna stuk gelezen-sloeg hij de goede raad in de wind. Ik bedacht er hoofdstukken bij, waar het verloop een totaal andere wending zou hebben. Het mocht niet baten. ‘Hoogmoed komt voor de val’.

Met Remy in ‘Alleen op de wereld’ heb ik gehuild en gelachen, me verweesd en verlaten gevoeld en de blijdschap gedronken toen de Zwaan eindelijk zijn weg kruiste en hij Mevrouw Milligan en Lise ontmoette. Er zijn vele boekreizen bij gekomen. Het rijke leven.

Later verzon ik projecten waarbij de kinderen dezelfde ervaring zouden hebben als ik vroeger en de wereld rijker werd met een zelf verzonnen verhaal eraan vast of het bedenken van een andere wending. En toen….en toen….en toen….Literatuur pur sang voor onderbouwers, maar ook ademloos kijken naar een schilderij en bedenken hoe het zou zijn als je er in verdwijnen kon. ‘Wat zie je? Wie zou je willen zijn? Wat zou er kunnen gebeuren?’ Vragen die ik nog steeds aan mezelf stel als ik voor een prachtig doek sta. Wegzinken in gepeins, je mee laten voeren op de golven van de beleving en de sfeer voelen die rechtstreeks, door de blik heen, het hart beroert.

Rodney Graham en zijn enorme installaties, foto’s, om in te verdwijnen,  waar de tijd stil staat in de kombuis, de ketel stomend wordt opgepakt en de kop gevuld wordt met warm water voor de thee of de oploskoffie en in het atelier de dripping points, van de kunstenaar afglijden, als hij het doek in schuine stand heeft gezet en de verf haar vrijheid krijgt. Zoals ik ervoor…nee…erin….of toch er voor maar, vrij in het verhaal, mijn gang mag gaan. Net als de verf kies ik mijn eigen weg.

Leave a Reply

