Er is!

Gisteren zag ik op Netflix de documentaire The Witness. Eenmaal binnengekomen, laat het verhaal niet los. Er blijven flarden rondspoken. Het gaat over de moord in 1964 op Kitty Genovese te New York. Ze was 28 jaar oud.  Haar dood werd wereldnieuws omdat een journalist van de New York Times er een artikel over schreef. Er zouden 38 getuigen zijn geweest, die alles hadden gehoord en gezien, maar langer dan een half uur niet hadden ingegrepen. Haar moordenaar, Winston Moseley,  kreeg ruim een half uur de tijd om in twee fasen de moord en de verkrachting te klaren. De journalist maakte er een sociaal cultureel probleem van en verdraaide, naar later bewezen werd, de feiten, om te prediken dat Amerika en met name de grote steden de voedingsbodem bij uitstek zouden zijn voor het ‘bystandereffect’. Wij zouden zeggen:’Ik stond erbij en ik keek er naar’.

KittyGenovese.JPGKitty genovese.

Bill Genovese was gek op zijn zus. Hij  had moeite met het idee, dat 38 mensen  stoïcijns weg hadden gekeken tijdens het noodweer en het geschreeuw om hulp. Om zichzelf het tegendeel te bewijzen, meldde hij zich bij de marine en werd naar Vietnam uitgezonden. Daar verloor hij beide benen door een mijn en werd hij door een vriend uit de rijstvelden getrokken. Bijna ten kostte van zijn leven werd het tegendeel bewezen. Om het hele verhaal een plek te kunnen geven, moest hij op onderzoek uit. We volgen hem in de documentaire en zien dat zijn intuïtie hem niet in de steek gelaten had.

Duidelijk wordt in het hele stuk, dat een verhaal nooit de werkelijkheid is. Het is altijd de belichting van de persoon die het vertelt. Feitelijke onwaarheden, die van essentieel belang zijn, het achterhouden of verdraaien ter meerdere eer en glorie van een goed verhaal, is van een andere orde. Bijna iedereen, ook journalisten van de andere kranten, twijfelden aan het verhaal. Omdat het echter de gerenommeerde A. M. Rosenthal was, ging men er in mee. Na een onderzoek van elf jaar kon Bill vijftig jaar later beginnen met de verwerking van de moord op zijn zus en rechtvaardigde daarmee zijn keuze voor Vietnam en het verlies van beide benen.

De moord zelf was al aanleiding genoeg om de levens van alle betrokkenen voorgoed te veranderen, maar het gevolg ervan zorgde ervoor, dat haar familie schrijnend herinnert bleef worden aan die nacht in New York.  Niet uit piëteit voor Kitty maar om het ‘bystandereffect’ ,veroorzaakt door het vermeende gedrag van de omstanders, waarbij de moord telkenmale als voorbeeld werd aangehaald.

Door het onderzoek kwam Bill er pas jaren later achter dat zijn zus in de armen van haar buurvrouw stierf. Alleen al die wetenschap had een totaal andere wending aan het leven van hem, zijn vader, moeder en broers gegeven. In de documentaire wordt pijnlijk duidelijk dat toegeschreven roem tegen wil en dank verstrekkende gevolgen kan hebben. Bill gaat de confrontatie aan met de zoon van de moordenaar, omdat diens vader weigerde. De zoon vertelde altijd gewaarschuwd te zijn geweest voor die beruchte misdadige Genovese-familie, een doekje voor het bloeden om de heftige impact, een vader als koelbloedige moordenaar en verkrachter, met de mantel der liefde te bedekken.

http://hazlitt.net/feature/darn-story-just-didnt-go-away-interview-bill-genovese-and-james-solomon

Beiden hebben al die tijd in een verdraaide werkelijkheid geleefd. Er valt nog veel over te peinzen. Puzzelstukken, die passen of wringen, flarden die op komen zetten of weg zeilen, de indringende beelden die erbij horen. Bill heeft na elf jaar eindelijk een hoofdstuk van het verleden kunnen sluiten en kunnen werken aan een nieuw leven, los van het stigma, los van de vragen, die Kitty hem als jonger broertje heeft geleerd te stellen. Er is geen waarom. Er is.

 

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s