Nanananana!

Er gaat niets boven een potje raggen in de tuin. Ik weet dat ik één bed tegelijk moet doen en dan de rust weer in acht nemen, maar op de een of andere manier schakelt mijn geest over op de automatische piloot en sjouw en sjor ik achter elkaar door. Nu is tuin ook wel de perfecte plek om ziel en zaligheid te vergeten met het aanwassende werk iedere keer weer.

Hardnekkige kruipers als hondsdraf en bosaardbei groeien niet aflatend door en knevelen elke plant op hun pad. Het middenstuk heb ik aardig bezegeld door er een andere kruiper tegen aan te gooien, de heerlijk geurende lieve vrouwe bedstro met haar prachtige witte bloemetjes in het voorjaar en met lage maagdenpalm die makkelijk op hun plek te houden zijn. Ik begin bij de fruitbomen en graas de grond af. Vooral de hondsdraf is hardnekkig. Ik ontdek dat de kleine geniepigerds zelfs mijn Japanse anemonen aan het belagen zijn geweest en ook de geranium te grazen nemen. De groei blijft staken in een treurige pierigheid. Phlox verheft zich trots en ademt wilskracht om het lijfbehoud. Ik jaag voort. Het leverkruid moet eruit. De springbalsemienen mogen op één te overziene plek blijven. De braam haar loze takken moeten gesnoeid. Daar groeit dit jaar niets meer aan. Waar is het vingerhoedskruid gebleven? De prachtige lupine is gesneuveld aan luis.

Hypericum perforatumHertshooi.

De hibiscus bloeit weer prachtig, maar moet in luister hersteld worden, door wat bonte kornoelje weg te knippen. Ze ruist tevreden met haar takken en rekt zich nog wat meer uit. Een andere wildloper is de hertshooi. Ze bloeit nauwelijks, waar ze nu staat en strekt haar lange vingers waar kleine nieuwe struiken beginnen. Indammen dus en ik bedenk me, tijdens het grissen door, dat ik die gekregen heb van iemand die hem zelf niet meer in de tuin wilde. Ik weet nu waarom en maak er een leerpunt van. Als iemand planten wil doorgeven, omdat ze niet meer gewenst zijn in een tuin, vraag dan even naar de reden. Negen van de tien keer zijn het woekeraars en bezorgen ze je een mijl op zeven aan werk. ‘Bezint eer gij begint’, hoor ik het verleden fluisteren.

Er bloeit nog een exemplaar in mijn tuin, paarse bloemetjes, afgeplatte steel. Normaal weet ik haar bij naam te noemen, maar het heldere denkvermogen is wat beneveld door de overdaad aan arbeid van gisteren. Die groeit echt tegen de klippen op, net als de geurende munt, die zich er doorheen strengelt. Potten zoeken en apart houden is het devies. De groene muntkevers krijg ik er gratis bij. De arme schoenlapper is aan het zieltogen en moet verhuizen naar een wat zonniger stek.

009.JPG

Zo ploeter ik voort en achter mij liggen overal waar ik grasduin, bergen onkruid. Dat is het nadeel, als je geen tijd hebt om het goed bij te houden, maar de komende weken zal dat beter gaan. Ik laat het wat versterven op de tegels, omdat het snel slinkt en daarna makkelijk te composteren valt, maar dan moet ik eerst de uit de hand gelopen compostberg van mij en de buurman aanpakken, want die is veel te hoog en ringslang is verhuisd naar een meer beschutte plek.

Clematis en roos zijn uitgebloeid en de kamperfoelie ook. Oude rozen eruit en wachten op de tweede bloei, rozentakken in de vuurkorf laten versterven. Als ik na vijf uur hard werken naar de auto loop, doet alles me zeer en heb ik even tijd nodig om rust in de aderen te kweken. De endorfine jaagt door het vege lijf, laat aderen zwellen en  handen verkrampen, de vermoeidheid slaat toe als ik rozig in de lediggang duik.

Vrouwelijke goudoogdaas (Crysops relictus)Daas.

De allergrootste plaaggeest die rondwaart in mijn tuin is de daas. Die zweeft hardnekkig om je heen, tot je het niet in de gaten hebt en dan het liefst in een bezweette nek of in de holte van de knie prikt. Ik zwaai, net als de paarden hun staarten, met mijn armen en maai over en langs hem heen. Hij trekt zich er niets van aan. Verbeeld ik het me nou of zoemt ie zachtjes: Nanananana!

Leave a Reply

